مقالات

احتمالا اصطلاح سنگ اسلب  را در سنگ فروشی ها شنیده باشید. منظور ازسنگ اسلب، یک نوع یا جنس خاصی از سنگ نیست بلکه اسلب نوعی برش و پرداخت استاندارد برای سنگها می باشد. همانطور که میدانید، در کل سنگ بعد از استخراج از معدن برش می‌خورد و به شکل‌ها و ابعاد مختلفی در می‌آید. یک سایز و نوع برش استاندارد برای سنگ ها ، به نام سنگ اسلب معروف شده است در این مقاله به بررسی کاربردهای سنگ اسلب در ساختمان می پردازیم.

منظور از سنگ‌ اسلب چیست؟

همانطور که گفتیم، منظور از اسلب یک مدل برش و پرداخت خاص برای سنگ ها می باشد. به طور کلی در صنعت سنگ، به سنگی که عرض آن بالاتر از ۷۰ سانتیمتر باشد،سنگ اسلب می‌گویند. سنگ‌های مختلف از جمله گرانیت، مرمریت، کوارتز، مرمر طبیعی و تراورتن، پس از اینکه به صورت سنگهای کوپ از معدن استخراج می‌شوند، در قطعاتی با ابعاد بزرگ برش می‌خورند؛ و پس از برش در ابعاد مورد نظر؛ در دسته ی سنگهای اسلب قرار می گیرند. این برش ها معمولا توسط اره انجام می گیرد و با ضخامت سنگ ها در این حالت ۲ سانتی متر می شود. با توجه به اینکه فرآیند برش و صیقل دادن این سنگ‌ها و همچنین حمل و نقل آنها بسیار دشوار و حساس است ، از نظر قیمت نیز نسبت به سنگ‌های دیگر گران‌تر هستند.

ابعاد سنگ‌های اسلب

سنگ اسلب معمولاً در ابعاد ۱۲۰× ۲۲۰ سانتیمتر تولید می‌شود و ضخامت آن معمولاً دو سانتیمتر یا بیشتر است. عموماً اگر سنگی عرض بیشتر از ۷۰ سانتیمتر داشته باشد به آن سنگ اسلب می‌گویند. البته این اندازه ها ممکن است  بسته به محل کاربرد سنگ تغییر هم بکند. برای مثال سنگ اسلب صادراتی عرض ۱۲۰ سانتیمتر و طول ۲۵۰ تا ۳۰۰ سانتیمتر دارد.

چرا سنگ‌ها به صورت اسلب برش زده می‌شوند؟

علت اینکه سنگ به صورت اسلب برش زده می‌شود این است که سطح وسیع‌تری را بدون برش و خط مرزی بتواند بپوشاند. با این کار، زیبایی محیط بیشتر شده و طرح‌های طبیعی و زیبایی سنگ بهتر قابل مشاهده است. در نتیجه زیبایی بیشتری در نمای ساختمان ایجاد می شود. لازم به ذکر است که درسنگ اسلب علی رغم اینکه شکل و ظاهر طبیعی سنگها حفظ می‌شود، رنگ سنگها نیز همان رنگ طبیعی خودش است و با رنگ‌های مصنوعی آن را رنگ‌آمیزی نمی‌کنند. به همین دلیل گزینه‌ی خیلی مناسبی برای افرادی است که به طبیعی بودن محیط اطراف خود اهمیت می‌دهند. یکی از دیگر دلایلی که باعث شده برش سنگ اسلب رواج پیدا کند، این است که چسبندگی سنگ در این حالت بیشتر می شود.سنگ اسلب را با دوغاب و سیمان روی دیوار نصب می‌کنند.همچنین نگهداری آن ساده و مقاومت و استحکام آن زیاد است. با توجه به دلایلی که ذکر شد، استفاده ازسنگ اسلب محدودیتی ندارد و در هر فضایی و با هر شرایط زیست محیطی و هر سلیقه ای مطابقت دارد.

سنگ اسلب

ابزار برش سنگ اسلب

سنگها توسط اره های مخصوص برش زده می شوند تا به اندازه ی ابعادسنگ اسلب در بیایند. روش انجام برش ها نیز به این شکل است که ابتدا بلوک‌ های سنگ که از معدن به کارخانه‌ی سنگ‌بری منتقل شده‌اند، با اره‌هایی که تیغه‌های الماسه‌ی موازی دارند بریده می‌شوند.

اره‌های برش سنگ اسلب بین ۴۰ تا ۸۰ عدد تیغه دارند و میتوان آنها را روی قدرت‌های متفاوتی تنظیم کرد. این دستگاهها  بر اساس قدرت خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: اره‌های نرم بر و اره‌های سخت بر. اره‌ های سخت بر بر خلاف اره‌های نرم بر فاقد تیغه‌ی الماس هستند و از آنها برای برش سنگ‌های سخت مثل سنگ گرانیت استفاه می‌شود. در این اره‌ها از براده‌ی چدن یا فولاد برای بریدن سنگ استفاده می‌شود. تفاوت دیگر اره‌ی سخت بر با اره‌ی نرم بر در تعداد تیغه‌های آن است. اره‌ی سخت بر چند ده تا چند صد تیغه دارد. البته در برخی انواع جدید تر دستگاه ‌های سنگبری تعداد تیغه‌ها به ۱۵۰ نیز می‌رسد. اما اره ‌ی نرم بر برای برش سنگ‌های نرم تر مانند سنگ های آهکی به کار می‌رود. به عنوان نمونه ای از این سنگ ها، می‌توان به سنگ‌هایی مثل تراورتن و مرمریت اشاره کرد که نسبت به گرانیت سختی کمتری دارند. تیغه‌های اره‌های نرم بر الماسه است. اره‌های نرم بر معمولاً سه نوع اره الماسی دارند.

سنگ اسلب چه کاربرد هایی دارد؟

سنگ اسلب به دلیل زیبایی خاصی که دارد به عنوان سنگی تزئینی و در دیوارها و کف ساختمان استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم این نوع سنگ در ابعاد نسبتاً بزرگ تراشیده می‌شود، بنابراین مهمترین کاربرد آن می‌تواند در جاهایی باشد که قرار است مساحت زیادی تحت پوشش قرار گیرد. علی الخصوص مکان‌هایی که می‌خواهیم جلوه‌ ی زیبا ، منحصر به فرد و لوکسی ایجاد کنیم، بهترین انتخاب استفاده از سنگهای برش خورده در ابعاد بزرگ مانندسنگ اسلب استفاده است. به عنوان نمونه هایی از این مکانها می توانیم به سالن‌های بزرگ، لابی هتل، سالن موزه و نمایشگاه‌ها اشاره کنیم. یکی دیگر از کاربرد های رایج‌ این سنگ ها که همه‌ی ما احتمالا با آن برخورد داشته ایم، در نمای داخلی ساختمان هاست. از سنگ اسلب در تولید روشویی، پیشخوان و کابینت آشپزخانه و شومینه در داخل ساختمان ها بهره می‌برند.

برای خرید سنگ اسلب و همچنین دریافت مشاوره درباره ی هر نوع سنگ به تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *